Comparison and Evaluation of Algorithms for the Electric Vehicle Charging Station Placement

In this thesis algorithms, locating electric vehicle charging stations, are evaluated and compared. These algorithms are selected with the aim to create a long-distance travel network with the minimum possible number of charging stations. Therefore two dominating set algorithms and two k-Center algorithms are implemented and tested for different scenarios, whereby specific characteristics of the algorithms are presented. The results of the algorithms are also compared to the results of an integer linear program, delivering the optimal solution.

 

Vergleich und Bewertung von Algorithmen zur Verteilung von Elektroauto Ladestationen

 

In dieser Arbeit werden Algorithmen zur Platzierung vo n Elektroauto Ladestationen bewertet und verglichen. Die Algorithmen wurden mit dem Ziel ausgewählt ein Ladenetzwerk mit möglichst wenigen Ladestationen zu finden. Dazu werden zwei Dominating Set Algorithmen sowie zwei k-Center Algorithmen implementiert und in verschiedenen Szenarien getestet, wobei speziellen Eigenheiten der Algorithmen dargestellt werden. Die Ergebnisse der Algorithmen werden außerdem mit den Lösungen eines  ganzzahligen linearen Programms verglichen, welches ein optimales Ergebnis liefert.